Dialetto di Castelluccio Valmaggiore

Lu cunde de lu figghie scellerate

N’ome teneve duie figghie. Lu cchiù ggione decese a lu patre: «Ta’, damme sùbbete la parziona mie ché me spette».
Allore lu patre spartese quéddhe ché teneve tra li duie figghie. Passate cacché júorne, lu figghie cchiù ppìccule se pigghiase la parzione ché li spettave e se ne jese lundane, e ddhà spennese tutte quéddhe ché teneve facenne la vite de lu sciambagnone.
Quanne se funese tutte cose, dinde a quiddhu paese ce fusese na rossa carastije e isse s’abbiase a truuà malamende. Jese allore da une de quiddhu paese e se mettese a fatijà pe isse.
Quiddhe lu mannase fore a cambijà li puórce. Pe la fame s’avarrije vulute sfamà che li vaineddhe ché se mangiàvene li puórce, ma nisciune ce ne deve. Allore, penzènnece bbuóne, decese:
«Tutte quiddhe chè stanne a patrone a case da tate tènene assaie da mangià, mentre ie cqua me mòre de fame! Mo me ne torne da pàtreme e ce diche: «Oità, agghie fatte peccate cóndre lu cele e nnanze a tté; nen zò cchiù ddégne d’esse chiamate figghie tuie. Tràtteme come nu jardsone de li tuóie». S’auzase e turnase da lu patre. Mentre ère angore lundane, lu patre lu vedese e avese cumpassione de isse. Lu currese nnanze, menase li vrazze a lu cuóddhe e lu vasase. Lu figghie ce decese: «Oità, agghie fatte peccate cóndre lu cele e nnanze a tté. Nen zò cchiù ddégne d’esse cunzederate figghie tuie». Ma lu patre cummannase a li siérve: «Sùbbete sùbbete, purtate cqua la megghia veste e mettitacélle ngúoddhe; mettìtece pure l’aniélle a lu dite e cauzàtele. Pigghiate lu megghie vetiéddhe e accedìtele. Festejame che nu bbanghette, pecché quistu figghie mije ère muórte e è rresuscetate, s’ère perze e è state retruuate».
E abbijarne a ffà feste. Mo, lu figghie cchiù rruósse se truuave fòre; mentre turnave, prime d’arrevà a la case, sendese sunà e bballà. Chiamase une de li siérve e ce addhummannase chè ffusse succiésse.
Lu serve ce respunnese: «È tturnate fràtete, e pàtrete à ffatte accite lu megghie vetiéddhe, pecché lu figghie è tturnate sane e salve».
Isse se ngazzase e nen vuleve trasì dinde la case. Allore lu patre ascese pe lu fà capace. Ma isse respunnese a lu patre: «Da tand’anne ji te serve e nd’agghie maie mangate de respette a nu cumande tuie, eppure tu nen m’aie maie date nu crapette pe ffà feste che li cumbagne miéie. E mo ch’è tturnate quistu figghie tuie chè s’è scialacquate tutte cose che li fémmene malamende, pe isse aie fatte accite lu megghie vetiéddhe».
Lu patre ce respunnese: «Figghie mie, tu staie sembe che mmé e quiddhe chè è lu mije è pure lu tuie; ma s’aveva fà feste e rallerià, pecché quistu frate tuie èra muórte e è rresuscetate, s’èra perze e è state retruuate».

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Ricavato dalla parabola trascritta con sistema IPA da Pasquale Cacchio, Castelluccese, Castelluccio Valmaggiore (Fg) 2014, II edizione. Cfr. Castelluccese. La grafia tiene conto però anche de La paràbbele de lu figghie sciahurate, contenuta in La parabola del figliuol prodigo nei dialetti italiani. I dialetti di Puglia, a cura di Michele Melillo, Archivio Etnico Linguistico Musicale, Roma 1979. Nella versione di Melillo, registrata nel 1964, le consonanti precedute da n/m sono quasi sempre sonore. In essa, inoltre, la fonte orale (segretario di scuola media, di anni 34) recita púorke “porci” e non puórce.

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